خودروهای اینترنتی چینی در آمریکا

وزیر بازرگانی ایالات‌متحده روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور می‌تواند «اقدام شدیدی» را انجام دهد و ارتباطات وسایل نقلیه متصل به اینترنت چینی را ممنوع کند یا محدودیت‌هایی را بر آنها اعمال کند.

جینا ریموندو به رویترز گفت وزارت بازرگانی درحال بررسی نتایج نظرات عمومی است که قرار بود تا ۳۰آوریل، در رابطه با تحقیقاتی که دولت بایدن در فوریه در مورد اینکه آیا واردات خودروهای چینی خطرات امنیت ملی را ایجاد می‌کند یا خیر، در نظر گرفته شود.

ریموندو بدون اشاره به جدول زمانی گفت: «ما باید تمام داده‌ها را تحلیل کنیم و سپس بفهمیم که می‌خواهیم چه اقدامی انجام دهیم. می‌توانیم اقدامات شدیدی انجام دهیم، یعنی اینکه بگوییم هیچ وسیله‌نقلیه متصل به اینترنت چینی در ایالات‌متحده وجود نداشته باشد یا به دنبال اقدامات کاهشی باشیم.» ازجمله این اقدامات می‌توان به فیلترینگ، محدودیت‌های دسترسی و سایر اقداماتی که می‌توان علیه اتصال به اینترنت درنظر گرفته شود.

حمله از نوع دوربینی

کاخ سفید در ماه فوریه اعلام کرد تحقیقات بازرگانی به این دلیل انجام‌شده که خودروهای مورداشاره مقدار زیادی از داده‌های حساس رانندگان و مسافران خود را جمع‌آوری می‌کنند و به‌طور مرتب از دوربین‌ها و حسگرهای خود برای ثبت اطلاعات دقیق در مورد زیرساخت‌های ایالات‌متحده استفاده می‌کنند. مقامات کاخ سفید در ماه فوریه به خبرنگاران گفتند هنوز خیلی‌زود است بگوییم چه اقداماتی ممکن است در مورد خودروهای متصل به اینترنت چینی انجام شود.

ریموندو در جلسه استماع مجلس نمایندگان ایالات‌متحده گفت نگران خودروهای متصل به اینترنت به چین است زیرا «ممکن است حجم عظیمی از داده‌ها را در مورد آمریکایی‌ها جمع آوری کند، مثلا اینکه آنها چه کسانی هستند، در خودرویشان چه می‌گویند، کجا می‌روند، الگوهای رانندگی آنها به چه نحوی است.»

او اضافه کرد ایالات‌متحده باید «خطر جدی‌تر» مربوط به خودروهای متصل به اینترنت چین و سایر مسائل فنی را جدی بگیرد. جو بایدن نیز بارها گفته است برای جلوگیری از سیل واردات خودروهای چینی اقدام خواهد کرد. در حال حاضر برخی خودروهای مرتفع یا وانت سبک چینی توانسته‌اند از فرصت حضور در بازار ایالات‌متحده استفاده کنند.

در نظرات ارائه‌شده به وزارت بازرگانی، خودروسازان تاکید کردند ممکن است حتی به‌روزرسانی اساسی سیستم‌های فناوری آنها هم برای کاهش نگرانی‌های امنیت ملی کافی نباشد.

حمایت از اطلاعات داخلی‌

انجمنی‌ به نام Alliance for Automotive Innovation تشکیل شده که در واقع گروهی تجاری به حساب می‌آید که نماینده‌های جنرال‌موتورز، تویوتا، فولکس‌واگن و تقریبا تمام خودروسازان بزرگ است.

در اعلامیه ۳۰ آوریل این انجمن تجاری اعلام شد خودروسازان متعهد به توسعه یک چارچوب برای فناوری اطلاعاتی و ارتباطاتی و سیستم‌های خدمات در خودروهای متصل به اینترنت هستند که به‌طور مناسبی مشکل خطرات مرتبط با سیستم‌های طراحی‌شده توسط چینی‌ها را کاهش دهد. البته آنها هشدار دادند که سیستم‌های داخلی خودرو از جمله اجزای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن‌ها تحت فرآیندهای مهندسی، آزمایش و اعتبارسنجی گسترده پیش‌تولید قرار می‌گیرند و به‌طور کلی نمی‌توان آن‌ها را به راحتی با سیستم‌ها یا اجزای یک تامین‌کننده دیگر تعویض کرد.

دولت کره‌جنوبی در پرونده‌ای جداگانه اعلام کرد: «صنعت خودرو کره نگرانی‌های خود را در مورد دامنه گسترده تحقیقات در مورد زنجیره‌های تامین خودروهای متصل به اینترنت، ابهامات پیرامون محدوده اهداف بالقوه نظارتی و زمان اجرا ابراز می‌کند. ممکن است این موارد منجر به فشارهای قابل‌توجهی بر این صنعت وارد شود.»

شرود براون از کمیته بانک‌داری سنا روز چهارشنبه گفت که در پرونده‌ای از بازرگانی خواسته است «تمام وسایل‌نقلیه متصل به اینترنت و فناوری خودروهای هوشمند چینی را که از چین طراحی، توسعه، تولید یا عرضه می‌شوند، ممنوع کند.»

دولت بایدن به‌طور جداگانه در حال بررسی اعمال تعرفه‌های جدید بر خودروهای ساخت چین است و مقامات با فشار جدیدی برای محدود کردن واردات خودروهای الکتریکی چین از مکزیک مواجه هستند.

وزارت خارجه چین در ماه مارس اعلام کرد خودروهای چینی در سطح جهان محبوب هستند نه به‌دلیل «اقدامات ناعادلانه» بلکه به این دلیل که از رقابت شدید بازار بیرون آمده‌اند و از نظر فناوری نوآورانه هستند.

برای اولین‌بار در ماه نوامبر بود که گروهی شامل دو حزب از قانون‌گذاران آمریکایی هشدارهایی را درباره شرکت‌های چینی و در مورد جمع‌آوری و مدیریت داده‌های حساس هنگام آزمایش خودروهای خودران در ایالات متحده اعلام کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =